Verhuurder in gebreke stellen/ achterstallig onderhoud verhuurder
Na een aantal jaren kan een huurder gebreken krijgen aan de woning. De meest voorkomende gebreken zijn lekkage, verrotte kozijnen, achterstallig onderhoud enz. Het is een plicht van de verhuurder om gebreken om te lossen en achterstallig onderhoud aan te pakken. Het onderhouden van de woning hoort onder de taken van de verhuurder.
Achterstallig onderhoud en gebreken oplossen
Een verhuurder heeft een aantal verplichtingen waaraan hij moet houden zoals de woning onderhouden en het woongenot verzekeren voor de huurder. In het huurcontract en in de wet staat afgesproken wat de verhuurder verplicht is om te doen en waaraan de woning moet voldoen. De huurder kan de verhuurder in gebreke stellen wanneer de verhuurder zich niet aan zijn verplichtingen houdt. Hieronder staat uitgelegd hoe een huurder een gebrek aan de woning kan aanpakken.
1. checken verantwoordelijkheid
Check of het gebrek bij de verplichtingen hoort van de huurder of de verhuurder. Een huurder heeft ook verplichtingen om kleine en dagelijks onderhoud op te lossen, maar groot onderhoud hoort onder de plichten van de verhuurder. De huurder kan zelf bekijken of het gebrek te veel moeite of geld gaat kosten om het zelf te doen, anders moet de huurder het gebrek melden bij de verhuurder.
2. Gebrek melden bij verhuurder
De huurder meldt een gebrek door een brief of telefonisch. Op internet zijn verschillende voorbeeldbrieven te vinden die een opzet geven om een gebrek aan te geven bij de verhuurder. De huurder moet het gebrek op tijd aangeven, want als het gebrek erger wordt zijn de kosten voor de huurder. In de voorbeeldbrief kan de huurder aangeven of het gebrek een spoedgeval is en in welke termijn het gebrek opgelost moet worden.
3. melden bij huurcommissie
Wanneer de verhuurder geen actie heeft ondernomen in het afgesproken termijn, kan de huurder naar de huurcommissie met het probleem. De huurcommissie kan een huurverlaging geven aan de huurder als het gebrek niet wordt opgelost door de verhuurder. Dit zou de verhuurder moeten stimuleren om het gebrek op te lossen. De huur kan verlaagd worden tot 20% van de oorspronkelijke huur. De woning van de huurder moet sociale huur zijn en de huurcommissie kan geen huurverlaging geven voor overlast van andere huurders.
4. rechter
De laatste mogelijkheid voor de huurder is om naar de rechter te stappen. Als huurder heb je recht op woongenot en dat grote gebreken worden opgelost door de verhuurder. Wanneer de verhuurder weigert om het gebrek op te lossen na een melding van de huurder en een huurverlaging kan de huurder naar de rechter stappen. Als de huurder in een vrije sector woning woont kan hij na het melden van het gebrek alleen naar de rechter gaan op het probleem op te laten lossen door de verhuurder.